Wat vertellen we kinderen over ADHD?

17 februari 2020
Educatieve boeken voor kinderen over ADHD zijn overwegend gericht op biomedische behandeling van ADHD, met weinig tot geen melding van psycho-sociale therapie en geen melding dat er geen duidelijke aanwijzingen zijn dat ADHD een ziekte van het brein is.
In een nieuwe studie, gepubliceerd in het Scandinavian Journal of Child and Adolescent Psychiatry and Psychology, keken onderzoekers naar negen Nederlandstalige educatieve boeken die bedoeld zijn voor kinderen en jongeren van verschillende leeftijden. Alle boeken waren bedoeld om kinderen iets te leren over de aard en de behandeling van ADHD.
Men onderzocht hoeveel elk boek was gericht op biomedische gegevens over ADHD en hoeveel psychosociale informatie over ADHD elk boek bevatte.
Biomedische informatie over ADHD overheerst in de beschikbare jeugdinformatieboeken, terwijl psychosociale informatie over ADHD veel minder goed wordt behandeld.

https://www.madinamerica.com/2020/02/telling-children-adhd/

Volledig artikel op: https://www.exeley.com/exeley/journals/sj_child_adolescent_psychiatry_psychology/8/i_current/pdf/10.21307_sjcapp-2020-001.pdf?fbclid=IwAR1JNl-lYW2gurel–HfeMZr4agwtJVM29b2eeTLnqTG2xqvRr7ESbqeKq8

0
  Related Posts
  • No related posts found.